امروز :۱۴۰۱-۰۴-۱۶

ورزش مناسب افراد مبتلا به کم‌ کاری تیروئید

ورزش مناسب برای کم کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید یکی از بیماری‌های غددی شایع است که متابولیسم بدن را کاملاً تحت تأثیر قرار می‌دهد. علیرغم وجود درمان دارویی، افراد مبتلا ممکن است علائم مختلفی مانند کاهش انرژی، خستگی، افزایش وزن و کاهش تودۀ عضلانی را تجربه کنند. ورزش می‌تواند بسیاری از این علائم را تسکین دهد و سلامت قلب و عروق و تودۀ عضلانی افراد مبتلابه کم‌کاری تیروئید را بهبود بخشد. از این رو قصد داریم در این مطلب از سری مقالات پزشکی در مجلۀ سیب، انواع ورزش برای افراد مبتلا به کم‌ کاری تیروئید را بررسی کنیم.

ورزش مناسب برای کم ‌کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید می‌تواند باعث درد عضلات و مفاصل شود و باعث شود شما احساس خستگی و افسردگی کنید. یک برنامۀ ورزشی منظم می‌تواند بسیاری از این علائم را کاهش دهد.

تا زمانی که پزشک شما را از انجام‌دادن فعالیت‌های خاص منع نکند، انجام‌دادن هیچ ورزشی ممنوع نیست. بااین‌حال، انواع ورزش مناسب برای کم‌ کاری تیروئید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تمرینات کم‌شدت: یکی از علائم رایج کم‌کاری تیروئید درد عضلات و مفاصل است. دوچرخه‌سواری، شنا، یوگا، پیلاتس یا پیاده‌روی با سرعت تند تنها برخی از فعالیت‌های کم‌شدت هستند که می‌توانید آن‌ها را در برنامه‌های روزمرۀ خود بگنجانید.
  • تمرینات قدرتی: ایجاد تودۀ عضلانی، چه با بلندکردن وزنه یا با تمریناتی مانند فشار و کشش، می‌تواند هرگونه احساس سستی یا بی‌حالی را کاهش دهد. داشتن تودۀ عضلانی بیشتر میزان متابولیسم در حالت استراحت را افزایش می‌دهد که می‌تواند به مقابله با افزایش وزن و درد ناشی از کم‌کاری تیروئید کمک کند.
  • تمرینات قلبی‌عروقی: کم‌کاری تیروئید با خطر بالای آریتمی قلبی یا ضربان قلب نامنظم مرتبط است. بهبود سلامت قلب و عروق با ورزش منظم می‌تواند به محافظت از قلب شما کمک کند.

همان‌ طور که گفته شد، ورزش برای افراد مبتلا به کم‌ کاری تیروئید ممنوع نیست؛ اما، بهتر است نکات زیر را برای انتخاب ورزش مناسب برای کم‌ کاری تیروئید خود در نظر داشته باشید.

حرکات یوگا برای درمان کم کاری تیروئید

قلب را در اولویت قرار دهید

درصورت درمان‌نکردن کم‌کاری تیروئید، کم‌بودن هورمون‌های تیروئید در بدن می‌تواند سلامت کلی قلب را کاهش دهد. افراد مبتلابه کم‌کاری تیروئید بیشتر از افراد سالم در معرض خطر آریتمی بطنی سریع هستند که یک شرایط اورژانسی ویژه و تهدیدکنندۀ حیات است. ورزش در کنار داروها در تقویت سیستم قلبی‌عروقی نیز نقش اساسی دارد.

شرکت منظم در فعالیت‌هایی مانند دویدن، راه‌رفتن با سرعت تند، یا انجام‌دادن یک ورزش می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد. از طرفی ورزش بر روی خلقِ افراد مبتلابه کم‌کاری تیروئید نیز تأثیرات مثبتی دارد و سایر علائم کم‌کاری تیروئید ازجمله افسردگی و خستگی را نیز تسکین می‌دهد.

از مفاصل خود محافظت کنید

افرادی که به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند اغلب دردهای عضلانی و درد مفاصل را تجربه می‌کنند. انجام‌دادن بعضی از فعالیت‌ها که ضرری برای مفاصل نداشته باشد فشار وارد بر مفاصل زانو، لگن و کمر را به حداقل می‌رساند. این‌گونه ورزش‌ها عبارت‌اند از: یوگا، پیلاتس، پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری.

ورزش‌کار باشید

ابتلا به کم‌کاری تیروئید به این معنا نیست که نمی‌توانید در ورزش‌های رقابتی و مسابقات شرکت کنید. در یک مطالعه نشان داده شده که، تمرینات با شدت بالا برای افراد مبتلابه کم‌کاری تیروئید دشوار هستند؛ اما، این به این معنا نیست که نمی‌توانند این ورزش‌ها را انجام دهند. بنابراین شاید نیاز باشد که افراد مبتلا از یک برنامۀ تمرینی ویژه پیروی کنند.

ورزش جایگزینی برای درمان دارویی کم‌کاری تیروئید نیست. حتی برخی از مطالعات نشان می‌دهد که، علی‌رغم داروهای تجویز شده، افراد مبتلابه کم‌کاری تیروئید ممکن است در حین ورزش سختی بیشتری را تجربه کنند.

همیشه قبل از شروع هرگونه آماده‌سازی یا رژیم جدید، برنامه و اهداف ورزشی خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

کم کاری تیروئید و بدنسازی

کم‌ کاری تیروئید و بدنسازی

ازآنجایی‌که کم‌کاری تیروئید میزان متابولیسم بدن در حالت استراحت را کاهش می‌دهد، افراد مبتلابه این بیماری بیشتر در معرض افزایش وزن و مشکلات ثانویه ناشی از چاقی هستند. عضله‌سازی از طریق تمرینات قدرتی می‌تواند این اثرات را خنثی کند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که، چاقی می‌تواند منجربه کاهش بازدهی ورزش شود. در این افراد ممکن است تولید پروتئین‌های عضلانی دشوارتر باشد.

کم‌ کاری تیروئید و بدنسازی می‌توانند در تضاد جدی با یکدیگر باشند؛ اما درصورتی‌که افراد مبتلا کاملاً فرایندهای درمانی را پیگیری کنند، هورمون‌های تیروئیدی در بدن آن‌ها در سطح نرمال قرار می‌گیرد؛ بنابراین، می‌توانند مانند افراد سالم حتی در مسابقات بدن‌سازی شرکت کنند.

حرکات یوگا برای درمان کم‌ کاری تیروئید

حرکات یوگا برای درمان کم ‌کاری تیروئید به کار نمی‌رود بلکه برای کاهش علائم و بهبود وضعیت و سبک زندگی افراد مبتلا است. تأثیر دیگری که یوگا بر کم‌کاری تیروئید دارد کاهش استرس کلی است که همین امر می‌تواند منجربه بهبود عملکرد تیروئید شود.

یوگا فواید زیادی برای سلامتی و تندرستی کلی بدن شما به همراه دارد. یوگا می‌تواند انرژی شما را متعادل کند، انعطاف‌پذیری را افزایش دهد و استرس را کاهش دهد. بین استرس و کم‌کاری تیروئید ارتباط وجود دارد، تصور می‌شود یوگا می‌تواند منجربه بهبود وضعیت تیروئیدهای کم‌کار یا پرکار شود.

باید دقت داشته باشید که، یوگا یک درمان مکمل در نظر گرفته می‌شود و نباید جایگزینی برای درمان یا دارویی که در حال حاضر تحت درمان آن هستید باشد.

به دنبال یک معلم یوگا مجرب باشید که به شما کمک کند تا یک برنامۀ سفارشی، که برای وضعیت شما مفید است، تنظیم کند. قبل از شروع هر برنامۀ یوگا با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

کم‌کاری و پرکاری تیروئید هردو درصورت درمان‌‌نشدن می‌توانند بسیار عواقب شدیدی به دنبال داشته باشند. درمان کم‌کاری تیروئید پایدار در وهلۀ اول جایگزینی دارویی هورمون‌های تیروئیدی است. سایر روش‌های درمانی دیگر مانند ورزش و رژیم غذایی می‌توانند در بهبود زندگی و کاهش علائم شما بسیار مؤثر باشند؛ اما به‌هرحال نباید درمان دارویی را کنار بگذارید.

چنانچه درمورد ورزش مناسب برای کم‌ کاری تیروئید سؤالی دارید، در قسمت نظرات می‌توانید سؤال خود را مطرح کنید تا پزشکان سایت سیب پاسخ‌گوی شما باشند.

 

سوالات متداول در مورد ورزش مناسب افراد مبتلا به کم‌ کاری تیروئید

ورزش مناسب برای کم ‌کاری تیروئید چیست؟

بهتر است بر سلامت قلب و عروق و تودۀ عضلانی تمرکز شود. به این منظور ورزش‌های هوازی در کنار ورزش‌های قدرتی می‌توانند بهترین گزینه باشند.

آیا حرکات یوگا برای درمان کم ‌کاری تیروئید مفیدند؟

حرکات یوگا می‌توانند استرس را کاهش دهند و سلامت عضلات را بهبود ببخشند به این منظور می‌توانند در کاهش علائم کم‌کاری تیروئید مؤثر باشند؛ اما، یک روش درمانی برای کم‌کاری تیروئید نیستند.

آیا کم‌کاری تیروئید مانع عضله‌سازی می‌شود؟

درصورتی‌که کم‌کاری تیروئید درمان نشود، چالش‌های زیادی در فرایند بدن‌سازی و ساخت عضله وجود دارد؛ اما، درصورت درمان صحیح افراد مبتلا می‌توانند به‌خوبی به ورزش بدن‌سازی بپردازند.

 

منابع

https://www.healthline.com

https://www.healthline.com

 

بیشتر بخوانیم : مجله خبری تی آرویان

منبع : مجله سیب مگزین

سه نشانه ای که به شما می‌گویند درد سینه‌تان ناشی از حمله قلبی نیست
بیشتر بخوانیم
Share

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + پانزده =