طی چندسال گذشته بارها مساله تجاری سازی هواپیماهای سبک تحت عنوان تاکسی پرنده یا ایرتاکسی در فرودگاه های کشور مطرح شده است چرا که با توجه به شرایط کلی صنعت هوانوردی در بسیاری از شهرها تقاضای کافی برای استفاده از هواپیماهای بزرگ وجود ندارد و در عین حال شمار اندکی از مسافران توانایی پرداخت رقم های بیشتر را برای استفاده از هواپیماهای نیمه خصوصی دارند. تاکسی هوایی یا همان ایر تاکسی، یک اصطلاح کلی است که برای انواع هواپیماهای دربستی مورد استفاده قرار میگیرد. ایر تاکسی عبارت است از استفاده از هواپیما در مسیرهای مختلف پرواز بدون استفاده از برنامهی پروازی که به خودی خود موجب صرفهجویی در زمان و هزینه می شود.
امیر رضوی رئیس گروه هوایی ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی گفت: «یک صد فرودگاه در کشور، کمتر از بیست درصد فعال هستند که با رونق ایر تاکسیها فعال می شوند. ستاد توسعه فناوریهای فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی از دو الی سه سال گذشته روی موضوع هوانوردی عمومی در قالب ایرتاکسی ها فعالیت کرده و طی این مدت چندین فرودگاه برای تست هواپیماهای کوچک و ارائه خدمات در زمینه مسافرتهای کوتاه مدت آماده سازی کرده است.»
معاون بین الملل، کسب وکارهای نوپای ستاد حمل و نقل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با بیان اینکه این ستاد با هدف گسترش هوانوردی عمومی در کشور از حدود 6 سال گذشته اقدام به حمایت از فعالان این عرصه کرده است، گفت: «تعدادی از فرودگاههای فرعی و کوچک یا باندهای پروازی قابل بهره برداری توسط شرکتها و سرمایه گذاران خصوصی با اخذ مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری جهت استفاده در این حوزه مورد بهره برداری قرار گرفت. در واقع، بیش از 750 باند و استریپ پروازی داشته که در گذشته خدمات مختلف از جمله سمپاشی را انجام داده و تعداد زیادی از آنها به دلیل بی توجهی تخریب و یا به زمین کشاورزی تبدیل شده اند.»
از جمله فرودگاههایی را که می توان در حوزه هوانوردی عمومی و همچنین تاکسی هوایی مورد استفاده قرار داد همدان، شیراز، نظرآباد، قزوین، گلبهار، مشهد، کیش، رامسر و نوشهر هستند. این درحالیست که عمده پروازها از فرودگاه آزادی به رامسر، نوشهر و کیش انجام گرفته است، همچنین چندین پرواز به کشورهای اوراسیا در ایام نوروز به خارج از کشور البته توسط مالکین و همراه انجام پذیرفته است.

براساس اطلاعات رسمی در حال حاضر فرودگاههای سپهر (شرق تهران)، پیام (کرج)، بلند پرواز (ایوانکی) و خدمات ویژه (قزوین) آماده خدمات رسانی به شرکتهای فعال در زمینه تاکسی هوایی هستند و کلیه مجوزهای لازم را اخذ کرده اند.
از طرف دیگر سه فروند هواپیمای آماده خدمات رسانی به متقاضیان پروازی در قالب تاکسی هوایی هستند.
رضوی خاطر نشان کرد: «در حال حاضر مهمترین مشکل عدم وجود آیین نامه تاسیس شرکتهای حوزه هوانوردی عمومی است؛ پیش نویس این آیین نامه در کارگروه مشترک هوانوردی عمومی با همکاری ستاد نوشته شده است و در انتظار تصویب در شورای عالی هواپیمایی است.»
<دیجیاتو / منبع