در حالی که خودروسازان ایرانی هنوز درگیر رعایت استاندارد عدم آلایندگی یورو 5 هستند، اتحادیه اروپا جزئیات استاندارد یورو 7 را به خودروسازان این قاره اعلام کرده است. این استاندارد بر انتشار آلایندههای مضر مانند ذرات ریز، هیدروکربن ها و مونوکسید کربن تمرکز دارد و آنچنان سختگیرانه است که عملا ساخت خودروهای تمام بنزینی را برای بسیاری از خودروسازان غیر منطقی خواهد کرد.
مقررات عدم آلایندگی یورو 6 در سال 2014 تصویب شده بودند و پس از هشت سال، هماکنون مقررات یورو 7 جایگزین آنها خواهند شد. استاندارد یورو 7 میزان انتشار آلایندهها از سوی خودروهای بنزینی و دیزلی را محدودتر از گذشته خواهد کرد.
انتظار میرود مقررات عدم آلایندگی یورو 7 برای خودروهایی که از سال 2026 به بعد تولید میشوند، اجرایی شود. بنابر قوانین اتحادیه اروپا از سال 2030 تنها خودروهای برقی در این منطقه فروخته میشوند و به همین دلیل سرمایهگذاری برای تغییر فرآیندهای تولید براساس استاندارد یورو 7 چندان منطقی نخواهد بود.
با این حال تحلیلگران به عمر خودروها اشاره دارند. بنابر گفتههای آنها خودروهایی که طی دهه 2020 و 2030 در اروپا فروخته شدهاند، حداقل تا دهه 2040 در خیابانها و جادههای این قاره تردد خواهند کرد. بنابراین بهتر است که این خودروها آلایندگی کمتری تولید کنند. بنابر اعلام آژانس محیط زیست اروپا، بیش از 300 هزار مورد مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا طی سال 2019 در این قاره به ثبت رسیده است.
براساس متن پیشنهادی و تصویب شده استاندارد عدم آلایندگی یورو 7، مقررات زیر برای خودروهای اروپایی به اجرا در خواهند آمد:
یک: کاهش حد انتشار اکسیدهای نیتروژن به 0.03 گرم در کیلومتر
دو: محدود کردن میانگین انتشار دی اکسید کربن توسط همه مدلهای ارائه شده توسط تولیدکنندگان جداگانه به 30 گرم در کیلومتر
بنابر جزئیات این استاندارد، خودروهای ساخته شده تا سقف 15 سال یا 240 هزار کیلومتر کارکرد بایستی از این قوانین پیروی کنند. به معنای آنکه خودروهای تولید شده توسط شرکتهای اروپایی بایستی به گونهای ساخته شوند که تا 15 سال حداقل آلایندگی را منتشر کنند. پیش از این و در متن استاندارد یورو 6، این رقم معادل 160 هزار کیلومتر اعلام شده بود.
این استاندارد نسبت به استاندارد آلایندگی یورو 6 بسیار سخت گیرانه تعیین شده است و هزینه سنگینی را به خودروسازان تحمیل خواهد کرد. مدیرعامل فولکس واگن در اظهار نظری جالب در خصوص استاندارد آلایندگی یورو 7 بیان کرده است که: «رانندگی با یک خودرو یورو 7 مانند این است که یک کاروان را به خودرو خود متصل کرده باشید. هیچ اثری از لذت رانندگی، شتاب و عملکرد جذاب پیشرانه برای رانندگی با چنین خودرویی وجود نخواهد داشت.»
با این توضیح مشخص است که سازندگان خودروهای اسپرت، عملا چاره ای جز ساخت خودروهای برقی نخواهند داشت و سازندگان خودروهای ارزان قیمت نظیر رنو، پژو، تویوتا و فولکس واگن نیز با افزایش هزینه سنگینی مواجه می شوند که احتمالا ساخت مدل های ارزان بنزین سوز را از دستور کار خارج خواهد کرد.
<دیجیاتو / منبع